Lehrveranstaltungen der Professur für Marketing im Wintersemester 2025/2026
Chair of Marketing - Courses winter term 2025/2026 --> Please find English version below
Liebe Studierende,
wir freuen uns, dass Sie im Wintersemester 2025/2026 Veranstaltungen der Professur Marketing belegen. Die Professur ist seit diesem Semester dauerhaft neu besetzt.
Wichtige organisatorische Informationen:
- Die gesamte Lehrorganisation läuft über OPAL.
- Bitte schreiben Sie sich in diesen Kurs ein, um Benachrichtigungen zu allgemeinen Informationen der Professur Marketing (z. B. Abschlussarbeiten, Bewerbungszeiträume) zu erhalten.
- Bitte schreiben Sie sich unbedingt auch in die jeweilige Lehrveranstaltung ein die Sie belegen, da veranstaltungsbezogene Inhalte nur über diese E-Mailverteiler versandt werden. Klicken Sie dafür bitte auf "Einschreibung" und wählen Sie Ihre Gruppe aus!
- Über die Verlinkungen zu den jeweiligen Veranstaltungen finden Sie auch wichtige Informationen hinsichtlich Bewerbungsverfahren, bereits bekannte Termine und Abläufe.
Überblick über die Lehrveranstaltungen der Professur Marketing:
In diesem Semester bietet die Professur folgende Lehrveranstaltungen an:
Vorlesungen Wintersemester
Marketing (Vorlesung / Übung)
- Die Vorlesung Marketing erläutert die Grundlagen des Faches Marketing. Beispielsweise: Was sind Kunden und Kundennutzen? Welche Instrumente hat das Marketing? Welche Funktion haben Marken? Was macht beziehungsorientiertes Marketing?
- Lernziel ist es, eine gemeinsames Verständnis zu schaffen und grundlegende Werkzeuge des Marketings anwenden zu können.
- Link zum Kurs: https://bildungsportal.sachsen.de/opal/auth/RepositoryEntry/50920292357
Marketingmanagement: Customer Relationship Management (Vorlesung / keine Übung)
- Die Vorlesung Marketingmanagement konzentriert sich auf das Management der Kundenbeziehungen, das sogenannte "Customer Relationship Management" (CRM). Wir erarbeiten grundlegende Konzepte (z.B: Kundenlebenszeitwert, oder Kundenzufriedenheit), aktuelle Themen des CRM (z.B.: Empfehlungsmarketing und Word-of-Mouth, oder Datenschutz) und analytische Ansätze zur Verbesserung des Kundenverständnis (z.B. Segmentierung, oder Kohortenanalysen).
- Lernziel ist es, die Rolles des Kundenbeziehungsmanagement im Marketing zu verstehen und Instrumente des Kundenbeziehungsmanagementes anwenden zu können.
- Link zum Kurs: https://bildungsportal.sachsen.de/opal/auth/RepositoryEntry/50920292358
Marketingkommunikation: Digitales Marketing (Vorlesung / Übung)
- Die Vorlesung Marketingkommunikation nimmt die Möglichkeiten und Grenzen des digitalen Marketings in den Blick. Beispielsweise: Welche Möglichkeiten zur digitalen Ansprache von Kundinnen und Kunden bestehen? Wie funktionieren digitale Werbemärkte? Wie kann ich Werbeeffektivität im digitalen Bereich messen? Welche Rolle spielen digitale Oligopole? Wie können Skalierungseffekte entstehen?
- Lernziel ist es, ein kritisches Verständnis der Möglichkeiten des digitalen Marketings zu entwickeln. Dies soll Sie für Aufgaben in Marketingabteilungen einer Firma, Agenturen oder einer Gründung zu qualifizieren, die heute sehr häufig Mittel und Ansätze des digitalen Marketing nutzen.
- Link zum Kurs: https://bildungsportal.sachsen.de/opal/auth/RepositoryEntry/50920292360
Market Research (ENG, Vorlesung / Übung)
- Market Research covers the approaches and techniques required for a better understanding of customer needs, customer value and customer behavior. We will be engaging with how to collect own data (e.g., through survey) and how to analyze existing observational data (e.g., behavioral data from customers).
- The learning goal of the course is to enable you to conduct market research yourself--in a thesis, before founding a company, or when working in or with a Customer Analytics unit in a firm.
- The course will be taught in English.
- The course will build on statistical methods in an applied form, making use of the statistical software R. Coding experience or advanced statistical knowledge are not a prerequisites for the course.
- Link zum Kurs: https://bildungsportal.sachsen.de/opal/auth/RepositoryEntry/50920292361
Teilnahme an Vorlesungen : Bitte registrieren Sie sich unter dem jeweiligen Kurslink für die Veranstaltungen. Nach Einschreibung in die entsprechende Veranstaltung erhalten Sie dort weitere Informationen und Lehrmaterialien.
Ansprechpartner:
- Bei administrativen Anfragen: kim.westermann@wiwi.tu-chemnitz.de
- Bei Fragen zu Übungen: laura.zettlitzer@wiwi.tu-chemnitz.de
- Bei Fragen zu konkreten Vorlesungsinhalten: erik.maier@wiwi.tu-chemnitz.de
Seminaren, Fallstudien & Abschlussarbeiten:
Informationen zur Einschreibung erhalten Sie rechtzeitig unter: https://www.tu-chemnitz.de/wirtschaft/bwl2/News/news.php.
Ausblick Sommersemester:
Im Sommersemester bietet die Professur folgende Lehrveranstaltungen an:
- Marketinginstrumente
- Consumer Behavior
Wir freuen uns auf ein spannendes und abwechslungsreiches Semester mit Ihnen!
Herzliche Grüße,
Prof. Dr. Erik Maier
########### English Version ###########
Dear students,
We are pleased that you will be taking courses at the Chair of Marketing in the winter term 2025/2026.
Important organizational information:
- The entire teaching program will be organized via OPAL.
- Please subscribe to this course to receive notifications about general information of the Chair of Marketing (e.g. final thesis, application periods).
- Please also be sure to subscribe to the course you are taking, as course-related information will only be sent via the corresponding course mailing list. Please click on "Einschreibung" and select your group!
- Following the links to the individual courses you can find important information regarding the registration process as well as already known dates and procedures.
This semester the professorship offers the following courses:
Lectures
Marketing (GER) (Lecture / Exercise)
- The lecture Marketing explains the fundamentals of the subject. For example: What are customers and customer value? What tools does marketing have? What is the function of brands? What does relationship-oriented marketing involve?
- The learning objective is to create a shared understanding and to be able to apply basic marketing tools.
- Course link: https://bildungsportal.sachsen.de/opal/auth/RepositoryEntry/50920292357
Marketingkommunikation (GER) (Lecture / Exercise)
- The lecture Marketingkommunikation (Marketing Communication) examines the opportunities and limitations of digital marketing. For example: What options exist for addressing customers digitally? How do digital advertising markets work? How can I measure advertising effectiveness in the digital sphere? What role do digital oligopolies play? How can economies of scale arise?
- The learning objective is to develop a critical understanding of the possibilities of digital marketing. This is intended to qualify you for tasks in company marketing departments, agencies, or startups, which today very often make use of digital marketing methods and approaches.
- Course link: https://bildungsportal.sachsen.de/opal/auth/RepositoryEntry/50920292360
Marketingmanagement (GER) (Lecture)
- The lecture Marketingmanagement focuses on Customer Relationship Management (CRM). We will work on fundamental concepts (e.g., customer lifetime value or customer satisfaction), current topics in CRM (e.g., referral marketing and word-of-mouth, or data protection), and analytical approaches to improving customer understanding (e.g., segmentation or cohort analyses).
- The learning objective is to understand the role of customer relationship management in marketing and to be able to apply CRM tools.
- Course link: https://bildungsportal.sachsen.de/opal/auth/RepositoryEntry/50920292358
Market research (ENG) (Lecture / Exercise)
- Market Research covers the approaches and techniques required for a better understanding of customer needs, customer value and customer behavior. We will be engaging with how to collect own data (e.g., through survey) and how to analyze existing observational data (e.g., behavioral data from customers).
- The learning goal of the course is to enable you to conduct market research yourself--in a thesis, before founding a company, or when working in or with a Customer Analytics unit in a firm.
- The course will be taught in English.
- The course will build on statistical methods in an applied form, making use of the statistical software R. Coding experience or advanced statistical knowledge are not a prerequisites for the course.
- Course link: https://bildungsportal.sachsen.de/opal/auth/RepositoryEntry/50920292361
Participation in lectures: Please register for the courses under the respective course link. After enrolling in the corresponding course, you have access to further information and teaching materials.
Contact person:
- For administrative inquiries: kim.westermann@wiwi.tu-chemnitz.de
- For questions about exercises: laura.zettlitzer@wiwi.tu-chemnitz.de
- For questions about specific lecture content: erik.maier@wiwi.tu-chemnitz.de
Seminars, projects, case studies and theses
Information on enrollment will be available at: https://www.tu-chemnitz.de/wirtschaft/bwl2/News/news.php.
Outlook Summer Term:
The Chair of Marketing offers the following courses in the Summer Term:
- Marketinginstrumente
- Consumer Behavior
We are looking forward to an exciting and interesting semester with you!
Best regards
Prof. Dr. Erik Maier